május 11, 2012

Anyák napi virág hajtogatása (kusudama virág)

Annapannim osztályában anyák napjára virágokat hajtogatott az osztály. Annapanninak megmutattam, hogyan kell, így gyakorlottan vitte az iskolába a mintákat. Az osztály többségének a virága már készen volt, mire én bementem hozzájuk, csak páran maradtak le és ők is elég gyorsan készen lettek. Valójában azért mentem be, hogy az előre beszerzett kémcsöveket feldíszítsük. Sajnos nincs képem ezekről, de majd megpróbálok készíteni párat jövő héten, s ha mégsem menne, akkor mihelyst megkapom Annapanni szigorú titokban készített kémcsövét, akkor azt befotózom...
A kémcsöveket parafadugóstul legolcsóbban itt tudtam beszerezni (Budapesten): Intersan webáruház.
Nagyon kedvesek, segítőkészek voltak és a megrendelés napján el is tudtam menni a megrendelt kupacért.


No, de most térjünk rá a virágra és a hajtogatásra...
A virághajtogatást a neten találtam "kusudama" név alatt. A párom fázisfotókat készített, ahogy lépésenként hajtogattam.

Ilyen lett készen:


Szükséges eszközök:
  • négyzet alakúra vágott papírlapok (pl. csomagolópapír, fehér/színes géppapír);
  • peddignád vagy hurkapálca;
  • ragasztó;
  • olló;
  • + a szirmok díszítéséhez lehet használni egyéb anyagokat (pl. beragasztózni és bársonyport vagy csillámport szórni a szélére);
Személyes javaslatok:
  • a gyerekeknek szerencsésebb matt és nem túl vastag papírt választani, mert egyébként nehéz ragasztani és nem igazán van elég türelmük megvárni, míg rendesen megszárad + tapasztalataim szerint a ragasztás néhol el is enged;
  • a vékonyabb peddignád nedvesen szépen meghajlítható (de szárazon kell felhasználni!), elég gyorsan kiszárad és ollóval is vágható;
  • a hajtogatás pontossága miatt fontos, hogy a négyzetek tényleg négyzetek legyenek;
  • a negyedikesek a tanító néni javaslatára 13cm*13cm-es négyzeteket rajzoltak, illetve vágtak ki, ez jól kezelhető és a kész virág mérete is megfelelő;
  • a hajtogatásnál a papír mintázatát esetleg figyelembe kell venni;

A hajtogatás:
1) A négyzetet az átlójánál félbehajtjuk ("A" pontot a "B"-hez).

2) A hajtott él egyik, majd másik sarkát felhajtjuk ("C" pontot a "B"-hez, majd "D" pontot a "B"-hez).


3) Az új hajtásszél benyomása (a "C" és "E" pont, ezzel együtt pedig az "a" és "b" vonal összeillesztése) az egyik, majd a másik oldalon


(< a hajtogatás felől nézve ilyen)
(< a megfordított oldal meg ilyen)
4) a kilógó sarkok visszahajtása (a jelölt hajtásvonalnál visszahajtjuk a sarkot /a CF szakasz egyenlő a CG szakasz hosszával/, a "C" pont a "G"-re kerül)

5) a hajtogatott sarok visszahajtása (a jelölt hajtásvonalnál visszahajtjuk az "I" sarkot a "H" sarokra)

6) a szirom kialakítása (a jelölt helyen vékonyan ragasztózzuk be a papírt, majd a beragasztózott széleket nyomjuk össze, ügyelve arra, hogy a szirom másik széle szép domború maradjon!)


Ilyen a kész szirom:

7) Több szirmot készítünk. Én 6 szirommal éreztem kellemesen teltnek a virágfejet a gyerekfoglalkozáshoz (felnőtteknek lehet 5 vagy 7-8-...).
8) Elkezdjük összeragasztani a szirmokat (az összeragasztott élek mentén). Mivel szára is van a virágnak, ezért úgy éreztem, hogy a legjobb, ha először 2 db hármas sziromcsoportot készítünk el, azután ezeket összeragasztjuk, közrefogva a hurkapálcikát (vagy peddignádat).

Ilyen készen a virág:

Személyes tanácsok:
  • a virág ugyan negyedikesekkel készült, de szerintem akár egy elsős, sőt egy nagycsoportos ovis is képes lehet meghajtogatni, persze segítséggel;
  • minél pontosabb a hajtogatás, annál szebb lesz a végeredmény;
  • mivel ragasztót kell használni, ezért szerencsésebb talán stiftes ragasztót választani és odafigyelni arra, hogy ne használjanak túl sokat belőle + amikor a papírszéleket összenyomják, némi ragasztó kibuggyanhat, amivel ragacsossá válhat a csemete keze;
  • nagyon figyelni kell arra, hogy a behajlított oldal szép, domború maradjon;
  • amikor a virág kialakítása megtörtént, érdemes a szirmokat óvatosan a középpont felé nyomkodni, hogy a virágfej teltebb legyen;
  • kipróbáltam a virágot 5 szirommal, illetve 7 és 8 szirommal is - érdemes lehet tesztelni a különböző hatásokat;
  • nagyon szép díszítés lehet egy becsomagolt ajándékra ragasztva
  • amikor legutóbb a végleg nyugdíjba vonuló kollégáinkat búcsúztattuk, én csomagoltam be a nekik szánt gyönyörű albumokat és a csomagokra díszítésképp 3-3 virágfejet ragasztottam össze, amiket kétoldalú ragasztóval rögzítettem (egész pici 5cm*5cm-es négyzetekkel dolgoztam és nagyon szép lett);
  • amikor egészen pici virágot hajtogattam, akkor a 3-as ponttal jelölt fázisnál használtam segédeszközt (egy vékony, hegyes vonalzó élét), mivel így könnyebb volt a horpasztásnál a szép hajtásél kialakítása + vonalzó mellett hajtottam be a kilógó csücsköt (4-es pont fázisa);
  • a hajtogatáshoz további segítség található még: ITT

8 megjegyzés:

  1. Gyönyörű ez a virág!!! Köszi a tutót!!!♥

    VálaszTörlés
  2. De jó! Ilyet én is akartam csinálni, de eddig még nem jött össze... Na majd ezután! :)

    VálaszTörlés
  3. Hű ez milyen jó! Elsőre ugyan nagyon nehéznek tűnik nekem! :D

    VálaszTörlés
  4. Kedves Kicsi Zöld!Köszönöm a tündérbejegyzést a blogomon. Cuki a virágod,szerintem kipróbálom!
    Eszter

    VálaszTörlés
  5. Ez nagyon jó, aprólékos, részletes, egyértelmű leírás. Nagyon köszönöm. Mindenképp kipróbálom.

    VálaszTörlés
  6. Szuper, köszi az ötletet. Én zöld hajtható szívószálat használtam szár gyanánt, így lehet hajtani a virág fejét. :)

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm. Ez jó ötlet. Èn is megprobálom megcsinálni.

    VálaszTörlés
  8. én már régóta készítem ezt a technikát egyik kedvencem, sokat készítettem belőle ami díszíti a lakásom és anyák napjára is ilyet készítettem kis dobozkát hajtogattam hozzá nagyon szépen mutatott. sajnos anyukám 2011 meghalt, azóta nem készült új virág kompozíció talán majd most új erőre kapok :)

    VálaszTörlés